بررسی سنت در نقاشی در عصر پست مدرن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده سپیده بهروزیان اسفرجانی نژاد
- استاد راهنما مهدی حسینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
از دهه ی هشتاد به این سو، جهان، شاهد رویکرد متفاوت در فرهنگ و هنر است، این تحول با ظهور روحی تازه در کالبد کم تحرک نقاشی، موجب ظهور نسل جدیدی از نقاشان در عصر پست مدرن شده است. دیوید هاکنی هنرمندی است که پیش از کلید خوردن نمادین پست مدرنیسم در سال 1978 توسط چارلز جنکز، رفتاری متفاوت از ویژگی های مدرنیستی در آثارش بروز می دهد. جنکز پست مدرنیسم را دو وجهی بودن یا کد گذاری مضاعف تعریف می کند. بدین معنا که هم مقبول خاص است و هم عام؛ هم کهنه است و هم نو. در بازگشت به سوی سنت، هنرمند دارای قسمت هایی از حساسیت های مدرنیستی است که کار ایشان را از احیاگرانِ سنت متمایز می گرداند. این حساسیت می تواند به صورت کنایه، تقلید، گلچین کردن، از آن خود سازی یا هر شیوه ی معاصر دیگر باشد. نکته ی قابل توجه در مورد هاکنی فاصله جوییِ او از جریان اصلی هنر مدرنیستی است، جریانی که آبستره اکسپرسیونیسم و هنر مفهومی فاتحان اصلی آن، در دهه ی شصت و هفتادبودند. آثار او التقاطی و گلچین کننده از شیوه های کشور ها، فرهنگ ها و هنرمندان مختلف است. بعد زیبایی شناسانه ی آن بر جنبه های معنایی، درگیری هنرمند با سیاست، تعهد اجتماعی، تاریخ، سنت و هویت متمرکز است. هدف این پایان نامه پس از بررسی ویژگی های پست مدرنیسم در حیطه ی هنر، شناخت این روح تازه در آثار هاکنی به عنوان هنرمندی است که به واسطه ی حساسیت های هنری اش روح زمانه را سریع درک کرده و آن را در آثارش انعکاس داده است. روش تحقیق این پایان نامه توصیفی_ تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای بوده و از منابع فارسی و لاتین استفاده شده است.
منابع مشابه
بازخوانی دانش سیاستگذاری در بستر پست مدرنیسم: اجرا و ارزیابی سیاستها در عصر پست مدرن
چکیده دانش سیاستگذاری، به عنوان حوزهای معرفتی، ذیل علوم اجتماعی طبقهبندی شده است. این دانش از ناحیة مبانی و مبادی به شدت تحت تأثیر نظریات کارکردگرایانه قرار دارد که نقشی عظیم در نهادینه سازی ارکان فرهنگ و تمدن مدرن داشته است. بر این اساس باید گفت آموزههای مدرنیسم نظیر عینیت، عقلانیت و توسعه، نظریات اجرا و ارزیابی دانش سیاستگذاری را صورتبندی کرده است. این مقاله ضمن ساختشکنی نظریات اجرا ...
متن کاملبررسی ارزشهای نمادین در نقاشی پست مدرن
اشکال نمادین با توجه به بار فرهنگی و ارزشهای اعتقادی آنها در مفهوم نقاشی میتواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد، بخصوص تقابل آن با جامعه مدرن ایجاد مفهوم جدیدی خواهد داشت در این رابطه با توجه به مکتب پست مدرنیسم و نقطه نظرها و دیدگاههای این مکتب، نمادهای فرهنگی و اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهیم ، بخصوص ارزشهای فرهنگی و باورهای اجتماعی را در حوزه فرم، فضا، رنگ میتوان مورد بررسی قرارداد. هماهنگی...
15 صفحه اولاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملآشتی ناسازهها در نظام حسی، ادراکی و کنشی متون پست مدرن (نقاشی، عکس، شعر دیداری)
هر گونه تحول نشانهمعناشناسانه در صورت و معنای متن، با لایههای حسی-ادراکی منبعث از فضاهای فرهنگی و اجتماعی انطباق دارد. مقاله حاضر، با توجّه به الزامات پدیدارشناختی متن پستمدرن، شیوه ظهور این ژرفساخت را در صورت متن تبیین میکند؛ به این معنا که کثرت ابعاد در صورت متن باید با تکثر زوایای دید و نظامهای گفتمانی حاضر و کنشگر، نسبت معنادار داشته باشد. پیشفرض ما این است که دگردیسیهای متنی باید ب...
متن کاملموضوعات مذهبی در نقاشی های مدرن و پست مدرن( مطالعه موردی پُل گوگَن- فرانسیس بیکن- میمو پالادینو- رابرت گابر)
یکی از زمینههای پژوهشهای میانرشتهای در حوزة فرهنگ، مطالعات مربوط به نسبت دین و هنر است. بهواقع میتوان دورههایی در تاریخ هنر مشاهده کرد که نقطه امتزاج مذهب و هنر هستند. هرچند این درهمآمیختگی هنر و مذهب همیشه در یک سطح نبود، اما بیشک مذهب یکی از بسترهای مهم خلق اثر هنری محسوب میشد. در دوران مدرن و پستمدرن اوضاع تغییر کردو مذهب و هنر دیگر همسو نبودند. دراینبین هنرمندانی بودند که نش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023